Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, eller SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Detta arbete görs i fyra huvuddelar:
Sökordsanalys|Onpage (domänens innehåll)|Offpage (inlänkar)|Rapportering / Uppföljning”
.
För att veta att man arbetar med rätt sökord/sökfraser bör man göra en sökordsanalys.
Sökord är ord som man vill att sin domän skall komma högt upp i sökresultaten på t.ex. Google.
I en sökordsanalys tittar man på vad en person som letar efter era produkter/tjänster kan tänkas att skriva i sökrutan på Google.
Detta är ett arbete som man bör investera tid i innan man sökmotoroptimerar domänen då det kostar mycket att arbeta med ”fel” sökord.
Det första man gör i en sökordsanalys är att titta på vilka sökord som är relevanta för ens verksamhet.
Sedan tittar man på kombinationer av sökordet med t.ex. ort.
Exempel för en städfirma som finns i Linköping blir det självklart med sökord som:
- Städfirma Linköping
- Hemstädning Linköping
- Kontorsstädning Linköping
Det är inte alltid de för dig självklara sökorden som det söks på mest. T.ex. så skulle det kunna vara städhjälp Linköping eller Städning Linköping som har fler sökningar på Google.
Därför kompletterar man med huvudsökorden med sökord som t.ex. städ Linköping, städföretag Linköping m.fl.
Efter detta är klart prioriterar man sökorden och tittar på vilken konkurrens det är på de sökord som man valt ut och även hur man skall arbeta med dessa på ens egen domän.
.
Vad är on-page SEO?
SEO betyder Search Engine Optimization och on-page SEO hänvisar till processen att optimera din webbplats via dess innehåll och struktur. Genom att arbeta med on-page SEO skapar du en hög kvalitet och relevant innehåll på din domän.
.
Hur fungerar on-page SEO?
En sökmotor letar bland hela deras bibliotek med hemsidor efter det bästa resultatet att visa dig för din sökning. Sökmotorn tar frasen/sökordet du skrivit in och analyserar sökordet/frasens densitet på olika webbplatser. Genom att sortera detta innehåll på de olika webbplatserna försöker sökmotorn ta fram den sida som är mest relevant för din sökning. Det är därför man ofta säger att ”content is king”, alltså att ha en kvalitativ och omfattande text på hemsidan är mycket viktigt. Däremot kan man inte bara strö nyckelord över hela sidan eller webbplatsen. Det finns en acceptabel sökordsdensitet för sökmotorn där det finns en risk att uppfattas som ”Keyword Stuffing”, dvs använda nyckelord för ofta.
.
Sökmotorer kontrollerar också om din webbplats är användarvänlig. Se till att alla dina sidor är länkade någonstans, helst till startsidan så att användarna enkelt kan komma dit. Det gör det också lättare för sökmotorn att komma åt och analysera och indexera dem. Viktigt är även hur din struktur på sidan är uppbyggd, alltså att du har en bra trädstruktur.
.
On-page SEO tips
Kontrollera att dina titlar framhävs och är korta men informativa. Eftersom det också är det första som en användare ser i sökresultaten, hjälper det om sökordet är i titlarna. Se även över huvudrubriker och underrubriker där det även där är viktigt att få med nyckelordet.
Bortsett från länkar, är det lämpligt att optimera dina alt-taggar. Alt-taggar är beskrivningar som visas när en användare flyttar pekaren över en bild. Sökmotorn går genom din webbplats koder och det hjälper till att göra innehållet relevant där också.
Detta är särskilt användbart för webbplatser som har ett stort antal bilder. Sökmotorn inte kan se vad som finns på bilden så därför är det bra att beskriva det.
.
Teknisk on-page SEO
Det finns en stor del on-page SEO som behöver göras tekniskt i själva HTML-koden där man t.ex. skall se till att inte ha onödig kod eller att huvudrubriken bör komma långt upp i koden.
.
Slutsats
Hela målet med on-page SEO är att se till att användarna får relevant information om vad de letar efter. Därför är det viktigt att skapa relevanta sidor för de olika sökorden/sökfraserna. De som vinner i längden är de som lägger ner den där lillla extra tiden på att skapa relevanta texter till sina besökare och lägger tid på sin struktur och meta-data.
.
Allt detta, och mycket mer, hjälper Addero till med när det gäller on-page SEO.
Vad är off-page SEO?
Off-page SEO har att göra med vad du gör utanför din domän för att förbättra din webbplats ranking i sökmotorerna. Den viktigaste delen du kan göra inom off-page för att öka din ranking är att få fler andra webbplatser att länka till din. Fler länkar kommer i allmänhet att leda till bättre Google Page-Rank och bättre ranking i sökmotorerna.
När du försöker få fler länkar behöver du tänka på kvalitet, det är inte alla länkar som är bra för din webbplats vilket kan att ha liten eller ingen inverkan på din ranking. Vissa länkar kan till och med skada din webbplats ranking i sökmotorerna. De bästa typerna av länkar som du kan få är från tillförlitliga källor med en hög Page-Rank.
.
.
Off-page SEO tips
Det är ibland svårt att upptäcka vilka länkar som är bra eller dåliga, här är några frågor du bör ställa dig själv när du tittar på webbplatser eller webbsidor att få länkar från:
.
- Är den här webbplatsen eller sidan relevant för det jag gör?
- Har den här webbplatsen många länkar från andra webbplatser?
- Har den här sidan en bra Page-Rank?
- Länkar den här sidan till för många andra webbplatser?
.
En annan viktig faktor är det sätt som webbplatser länkar till dig, webbplatser som använder rel = nofollow taggen för att länka till dig eller webbplatser som använder en omdirigering för att länka till dig kommer inte hjälpa dig.
.
Slutsats
Se urvalet som sökmotorerna måste göra bland alla sina sidor de har indexerat som en demokrati, den som har flest röster (länkar) vinner valet (hamnar högst upp i sökresultatet).
.
.
Uppstartsrapport – SEO
Inledningsvis i alla nya samarbeten gör vi en on-page analys av er webbsida. Detta resulterar i en ”att göra-lista” ni ska följa för att förbättra möjligheterna att hamna högt upp i sökmotorerna.
.
Antingen gör ni ändringarna själva från rapporten eller anlitar oss för att göra dem.
.
Rankingrapport – SEO
Under året skickar vi en rankingrapport varje månad där ni ser hur ni placerar er på Google på de utvalda sökorden/fraserna.
.
När man ser att ett specifikt sökord driver en stor del av den kvalitativa trafiken till er webbplats, men att ni samtidigt “bara” rankar t.ex 8:a på det ordet bör man arbeta mer med just det ordet. Nedan kan ni se statistik på hur klicken fördelas på de fem översta sökresultaten.
.
Andelen klick i det organiska sökresultatet:
.
Nr 1: 53 procent
.
Nr 2: 15 procent
.
Nr 3: 9 procent
.
Nr 4: 6 procent
.
Nr 5: 4 procent
.